
Elins Hjørne: Folka på tre
Hva har forandret seg siden du begynte her? Her på Gamle Oslo Tre og Tekstil (GOTT) har vi to avdelinger: en tre -avdeling og en tekstilavdeling. Denne gangen tok jeg en prat med teamleder Jon Elshøy på treavdelingen.
Når man kommer inn på treavdelingen, legger man fort merke til alle de store maskinene. Her jobber folk med å lage forskjellige produkter i tre. Treavdelingen har vært en del av GOTT helt siden starten. To av dem som jobber her i dag har faktisk vært med helt fra begynnelsen. En av dem er Øyvind.
– Det har skjedd ganske mye. Fra jeg begynte her, har vi snudd snekkerverkstedet en del. Før jobbet vi mest med enkle ting i furu. Vi lagde blant annet trebokser til bøker. Det oppdraget fikk vi fra Damm Aschehoug.
Hvordan er det i dag?
– I dag er det litt annerledes. Vi har kanskje ikke fått så mange flere kunder, men bestillingene har blitt større. Blant annet får vi oppdrag fra Culina AS, som i dag er vår desidert største kunde.

Hva er det beste med å jobbe på treavdelingen?
– For meg er det faget mitt.
Hva mener du med det?
– Jeg er utdannet møbelsnekker.
Er alle som jobber på treavdelingen møbelsnekkere?
– Nei, det er de ikke. Hos oss er det bare Luca som er ferdig utdannet møbelsnekker. Christian har også mye erfaring, og i tillegg tre–fire års skolegang innen møbelsnekkerfaget. Han har også begynt å dreie litt, og det får han veldig bra til.

Har dere lærlinger også?
– Ja, vi har en lærekandidat som er i gang med å utdanne seg til å bli møbelsnekker.
Hvilke typer oppgaver jobber dere med her?
– Det var et godt spørsmål. Vi får egentlig alle typer oppgaver som passer inne på et verksted. Vi lager en del ting etter mål, og vi kan også ta på oss spesialoppgaver. De fleste tingene vi lager er til bedrifter, så ofte blir det en slags masseproduksjon. Men siden mye av arbeidet gjøres for hånd, får hvert produkt sin egen sjarm. Det finnes egentlig aldri to helt like produkter.
Opplever dere at flere kjenner til dere nå?
– Ja, vi merker at vi har blitt mye mer synlige. Noen kunder kommer til oss fordi de har hørt om oss fra andre og spør: “Har du hørt om Gamle Oslo Tre og Tekstil?”

Hva er viktig når man jobber på en treavdeling?
– Sikkerhet er det aller viktigste. Vi har mange store maskiner, og hvis man ikke er forsiktig kan man skade seg. Derfor er vi veldig opptatt av opplæring – opplæring og enda mer opplæring. Det er det som skal til for å unngå ulykker og skader.
– Det er også viktig at folk føler seg trygge på maskinene de bruker. Trygghet er et nøkkelord. Hvis du er redd, kan det fort gå galt.
Hvilket sikkerhetsutstyr bruker dere?
– På treavdelingen er det viktig med HMS. Alle skal bruke hørselsvern og vernesko når de jobber her.
På tre avdelingen i dag er vi 10 ansatte. Vi er to arbeidsledere og da er vi en på fem, i tillegg har vi i dag to hospitanter og en lærekandidat som heter Peter, han er på god vei til å bli møbelsnekker.
Hva slags materiale bruker dere?
«Vi har brukt eik i alle år, og det er jo også den mest populære tresorten. I snart 15 år har eik vært hovedmaterialet vårt. Nå har vår største kunde, Culina – som leverer til store kjøkkenprodusenter bestemt seg for å bruke en annen tresort, nemlig ask. Ask er et veldig lyst og samtidig veldig fint treslag, og jeg tror vi kommer til å se mye mer av det i tiden fremover.
I tillegg bruker vi en del poppel. Vi bruker poppel kryssfiner blant annet til palletopp-lokk, og heltre poppel bruker vi i biff fjølene vi produserer for Culina Norge AS. Poppel er et lett og stabilt materiale, og derfor egner det seg godt til disse produktene.»
Vet du noe om hvordan samholdet er på treavdelingen?
Da svarer Jon: «Ja, jeg vet litt om det. Når det gjelder samholdet, er det greit – klok av skade setter vi jo ikke de vi vet ikke fungerer sammen til å gjøre samme oppgave. Det har vi lært av. Hvis de ikke klarer å jobbe sammen, blir resultatet deretter også.» det er derfor vi snakker med dere når dere kommer på jobb og har disse morgenmøtene slik at vi vet hvordan hver og en har det den dagen.
Samholdet i sin helhet da hvordan er det?
Jon svarer relativt greit. Tidligere vet jeg at det var mange som fant på ting sammen utenfor jobben også, men det tror jeg ikke er like vanlig lenger.
Dette kan skyldes ting vi ikke vet noe om, eller som vi ikke har noe med å gjøre.
Vi har noen venner her som liker å holde seg for seg selv og holde det som er privat privat.